Lenka Bláhová je, jak sama říká, maminka dvou úžasných dětí a manželka skvělého chlapa. V neposlední řadě je ale také podnikatelkou. Podnikání jí a její rodině přišlo do cesty náhle a rychle. Nebyli spokojení s kvalitou lyofilizovaných potravin, které se na českém trhu objevují, začali je tedy sami vyrábět. Jejich rodinná firma Lyopotraviny s.r.o. se zabývá lyofilizací potravin, což je zjednodušeně řečeno sušení potravin mrazem. Potraviny si tak zachovají živiny a vitamíny. Vedle péče o dvouletého syna je tedy Lenka i administrátorkou, designerkou, influencerkou, manažerkou, marketingovou specialistkou, kontrolorkou kvality, dělnicí, fotografkou a zkrátka vším, co je třeba pro zajištění chodu firmy. I když prý spoustu pojmů si musela vyhledat, aby vůbec věděla, co to má vlastně dělat. Tak už to ale v malých rodinných firmách chodí. Důležitá je vzájemná podpora a opora a tu má Lenka ve svém manželovi. V rámci podnikání se snaží podporovat české zemědělství. Jejich dodavatelé pocházejí ze všech koutů naší republiky a jde především o zahrádkáře, malé farmáře a menší sady. Sortiment firmy proto tvoří především ovoce a zelenina typické pro Českou republiku. Okrajově také exotické ovoce, které bylo zařazeno na přání zákazníků, ale i zde zachovávají filozofii dozrávání v původní krajině. Ačkoliv i lyofilizace má své limity, snaží se být Lenčina firma flexibilní a jsou schopni lyofilizovat téměř cokoliv.

Bylo podnikání něco, co jste dlouho plánovala a nebo přišlo rychle a náhle?

Již dříve jsem podnikala při zaměstnání, ale stalo se několik událostí v mém životě, které mě ovlivnily a já jsem nakonec podnikání ukončila a věnovala se rodině. Projekt Lyopotraviny přišel jako blesk a my se s manželem chopili příležitosti.   

Kdy vznikl první impulz, že budete podnikat o oblasti lyofilizace potravin?

Bylo to na podzim roku 2017 na návštěvě mé sestry. Poprvé jsme u ní jedli lyofilizované borůvky. Právě nad nimi vznikla debata o způsobu výroby a tato technologie nedala spát hlavně manželovi, který se začal pídit po informacích. 

Můžete mi vysvětlit, o co se ve vašem oboru vlastně jedná? 

Vysvětlení je jednoduché a stalo se naším mottem: „Sušíme potraviny mrazem. Zbavujeme je vody, nikoli však živin a vitamínů.“

Lyofilizace je způsob konzervace, kterou využívali už staří Inkové. Vše funguje na základě fyzikálních zákonů, které bohužel nelze ohýbat. 

Proces lyofilizace funguje tak, že surovinu zmrazíme alespoň na mínus 30 st. °C, vytvoříme v lyofilizátoru vakuum a surovinu začneme pomalu zahřívat. Vakuum zapříčiní, že suroviny nezačnou vlivem tepla tát, ale voda v nich začne tzv. sublimovat. Jednoduše řečeno, přeskočíme bod tání a začneme vodu ze suroviny rovnou odpařovat. 

Procesy trvají různě dlouho, dle vlastností suroviny, která je ve stroji. Pohybujeme se v rozmezí 40-60 hodin samotné lyofilizace, zde ale není započten čas, který potřebujeme na hluboké zamražení suroviny. 

Jaká je vaše úloha ve firmě?

S manželem jsme si postupně uvědomili, že nemůžeme dělat oba vše. Moje cesta šla směrem administrativy. Postupně jsem začala tvořit eshop, který dostal na podzim nový vzhled, to už ale s pomocí odborníků. Obstarávám fakturaci, dotace, podklady pro paní účetní, tvorbu etiket, objednávky zboží, expedici, různé evidence čehokoli, co existuje. Správu sociálních sítí, reklamy, komunikaci se zákazníky. Musím říct, že absolutně vše pro mě bylo něco, co jsem se za pochodu musela naučit. Dříve jsem si vše snažila zajistit sama, ale nyní už se snažím využívat kontaktů a vědomostí, které jsem získala. Hledám si teď už i různé kurzy, které mi rozšíří, nebo vysvětlí danou problematiku, kterou zrovna řeším. Jsem ale i s manželem ve výrobě, musíme se střídat, protože on chodí do práce a stroje musí vyrábět 24/7.

Jakou nejlepší radu jste na začátku podnikání dostala?

„Vy jste blázni!“ spíše zaznívalo, než se radilo. Všichni nás spíše odrazovali, ale jsme s manželem „palice“ a naštěstí jsme si nic nenechali vymluvit. Žádná podstatná rada asi nezazněla, ale spíše vzpomínám na ochotu vysvětlit, ukázat, nasměrovat, namítnout, ale i konstruktivně kritizovat, která se nám dostala od pracovníků z různých úřadů, rodiny, jiných podnikatelů, či kamarádů. U nás platí, že není hloupé otázky. 

Je něco, co byste dnes zpětně udělala jinak?

Ano, o týden dříve, bychom se začali zajímat o dotační programy a poradila bych se ohledně eshopu a zvolila bych ihned „krabicový“ systém, ne tvorbu ve Wordpressu. Ale kdo ví, kde bychom nyní byli, kdybychom nedělali chyby. Už jsme si vědomi, že „placené chyby“ udělá člověk jen jednou, ale pamatuje si je do konce života.

Jak se dá skloubit podnikání s péčí o dvě malé děti? Jde to vůbec?

Je to hodně náročné. Deset dní po založení firmy jsem zjistila, že čekáme miminko, takže první rok podnikání jsem byla těhotná, v porodnici jsem prakticky spouštěla eshop. Šestinedělí probíhalo v křesle u počítače, nebo u balící linky. Starší dcera už chodí do školky, o to je to jednodušší, ale syn je se mnou doma na plný úvazek. Řeším to prací v noci, proto se mi ráno nikdo nedovolá, protože spíme. Když dojde energie, dám si prostě pauzu, ale nesmím moc dlouho, pak se do režimu vracím dost těžko, ale je to potřeba.

Kdo vás ve vašem záměru podnikat nejvíc podporoval?

Jelikož si všichni mysleli, že jsme se absolutně zbláznili, tak se lidem okolo moc svou energii investovat nechtělo. Změnily to první Vánoce, kdy jsme pouze se dvěma stroji dokázali odbavit velkoobchod i nově spuštěný eshop, který se dostal do povědomí lidí, díky náplni do adventního kalendáře. Prakticky jsme od října do Vánoc nespali a ještě 24. prosince doručovali místním jejich objednávky. Bylo to hodně náročné. Tehdy nám začala pomáhat manželova maminka a postupně se nabalovali další rodinní příslušníci. Hodně mi pomáhá i moje sestra, která vede stavy skladů a pomáhá mi se orientovat v účetním programu, který využíváme k fakturaci. Už jsme si ale naštěstí získali podporu a rodina nám pomáhá nejen s dětmi, ale i třeba s domácností. Už si zvykli, že k nám se na kafíčko nejezdí, ale většinou přijedou vysát, poskládat prádlo, nebo něco uvařit.

Jaký produkt patří mezi váš nejoblíbenější a nikdy nechybí u vás doma?

Pokud bych to měla brát dle kategorií, tak z ovoce u mě vedou lyofilizované švestky, u dětí samozřejmě lyo-jahody, ale třeba i lyo-rakytník, rybíz, nebo aronie. Nikdy mi nechybí v kuchyni lyo-česnek, vegeta a lyo-masala.

Jaký produkt je bestseller vašeho sortimentu a proč? 

Velkou pozornost má lyofilizovaná vegeta. Je nejnáročnější na výrobu z celého našeho sortimentu. Je to poctivý produkt, který je vyroben pouze ze zeleniny, kterou nám pěstuje jeden místní farmář. Obdělává vše ručně a hlavně bez chemie. Hned v závěsu je lyofilizovaný česnek a chilli.TOP je u zákazníků trio jahody-maliny-borůvky, ale ani ostatní ovoce nezůstává nijak v pozadí.Velký zájem je vždy o ručně zdobený Adventní kalendář plněný lyofilizovaným ovocem.

Jaký byl pro vás rok 2020?

Byla to jedna velká jízda na vlně zkušeností. Co nás mrzí, tak jsou zrušené festivaly a různé menší trhy. Rádi se potkáváme s našimi zákazníky a povídáme si s nimi. Byl to také rok bohatý na navázání nejedné spolupráce s dalšími výrobci, kteří se i přes situaci nebáli zrealizovat svůj sen. Padla i velká rozhodnutí, u kterých uvidíme, kam nás posunou. Snad to nebudou další „placené“ zkušenosti   

Na co se vaši zákazníci mohou těšit v roce 2021?

Na rychlejší expedici. Možná se tato problematika někomu zdá, jako něco automatického, ale je opravdu nesmírně náročné expedovat balíky v šibeničních termínech, jako jsou nyní už lidé zvyklí z jiných eshopů. Dnes objednám, pozítří vybaluji. Naštěstí, máme štěstí na naše zákazníky, kteří mají trpělivost a na svůj balíček si počkají, než vše vyrobíme, zabalíme a odešleme. Z produktů uvedeme dvě novinky v sekci ovoce. Jsou to dvě suroviny, které se v lyo-podobně zatím nevyskytují, a to lesní brusinky a sladkoplodý jeřáb. Další plány nebudu raději zveřejňovat, protože nikdy nevíme, jestli to vše dopadne dobře a taky, jestli to vůbec vše stihneme.

Jaká byla vaše první redakce na výhru v soutěži Podnikavá žena roku 2020? 

Byli jsme nadšení. Informace nám vykouzlila úsměv na tváři, protože to byla taková injekce pozitivity v neuvěřitelně hektickém období. Jediné, co nás hodně mrzí, tak situace ohledně opatření, protože jsme si nemohli užít předávání cen v plné kráse a síle.

Máte nějaké životní motto? 

Jedním mottem se u nás asi nedá řídit. Všechny naše rozhodnutí ale plynou z našeho poctivého nitra. Těch nepoctivých je všude dostatek. Tímto jdeme asi proti proudu ještě s pár dalšími poctivci. Snad budeme motivací, že i s poctivým smýšlením a produkty se dá udržet na trhu.

 

Zdroj: https://www.podnikavazena.cz/lucie-janotova